Overganger

Et barn vil møte på flere overganger den tiden det er i barnehagen. Å være helt ny i barnehagen vil være den første overgangen barnet møter i barnehagen, og overgangen til skolen den siste. Overganger skjer også innad i barnehagen når barnet bytter avdeling. Personalet har et ansvar for å sørge for at alle overganger blir best mulig, og barnehagen skal planlegge og organisere hverdagen slik at det blir satt av tid og rom til at barn og foreldre kan bli trygge i overgangen.

HANDLINGSPLAN FOR OVERGANGER I BARNEHAGEN

Vårt mål er trygge overganger for barn og foreldre både internt i barnehagen, og overgangen til skolen. De skal oppleve at det er en sammenheng og kontinuitet mellom de ulike avdelingene og mellom barnehagen og skolen. Det skal være progresjon i arbeidet og målene for de ulike alderstrinnene. Barnehagen har utarbeidet en egen handlingsplan som skal sikre at vi jobber med overgangene på en måte slik at vi når målene vi har satt oss. Trykk her for å laste ned barnehagens handlingsplan for overganger.

Å BEGYNNE I SVEBERG BARNEHAGE

Det er viktig at foreldrene bruker noen dager sammen med barnet på avdelingen ved oppstarten. Tilliten til de nye omsorgspersonene skal bygges opp og det er mye nytt å venne seg til. Foreldrene og personalet samarbeider om opplegget i hvert enkelt tilfelle, og blir enige om hvordan de legger opp dagene. I løpet av disse dagene har foreldrene muligheten til selv å bli kjent med personalet på avdelingen og lære noe om hverdagen i barnehagen.

Barnet får tildelt en kontaktperson som har hovedansvaret for barnet i den første tiden i barnehagen. Det er enklere for barnet å bygge opp tillit til en ny omsorgsperson i starten, og vil da ha et bedre grunnlag for å bygge tillit til resten senere.

Mål for tilvenningsfasen:

• Trygge barn som kjenner de andre barna og de voksne.
  • Samhørighet og fellesskap i barnegruppa.
  • Barn som kjenner barnehagens fysiske miljø, som er selvstendige og kan ta ting i bruk.
  • Barn som er nysgjerrige og utforsker miljøet med voksne som støttespillere.

OVERGANGER INNAD I BARNEHAGEN

I løpet av barnehagetiden vil barna møte overganger også internt mellom avdelingene etter hvert som de blir eldre. Avdelingene jobber ekstra tett sammen gjennom våren for å trygge barna mest mulig før de begynner på ny avdeling. Det planlegges faste besøk, aktiviteter, turer etc. på den avdelingen barnet skal begynne på etter sommerferien.

Dialogen mellom personalet på de ulike avdelingene er også tett, og det gjennomføres en intern overgangssamtale for å sikre kontinuitet og progresjon.

OVERGANG TIL SKOLE

For å legge til rette for livslang læring forutsetter det at barnehage og skole kjenner hverandres kulturer. Helhet og sammenheng er nødvendig for at barna skal motta individuelt tilpasset omsorg og opplæring, trives i hverdagen og utvikle seg fortløpende i de ulike opplæringssituasjonene.

Sveberg Barnehage samarbeider tett med skolene som barna i vår barnehage skal begynne på. I stor grad gjelder dette Sveberg Skole. Barna i Sveberg Barnehage får allerede på småbarnsavdelingen stifte bekjentskap til Sveberg Skole. Her har vi tilgang til gymsal, bibliotek og skolens uteområde, som alle avdelinger i barnehagen benytter seg av.

I 2010 startet Malvik Kommune opp et prosjekt som skulle sikre gode faglige og praktiske overganger mellom ulike typer opplæringstilbud i kommunen. Dette prosjektet ble kalt BRO og hensikten var å skape en sammenheng i- og mellom opplæringstilbudene. I prosjektet ble det satt sammen sonegrupper hvor de som samarbeider om overgangene sitter i samme gruppe.

Sveberg Barnehage har vært en del av gruppa som skal sikre gode overganger til Sveberg Skole. Denne gruppa er fortsatt fungerende i dag. Gruppa består av lærere og rektor ved Sveberg Skole, barnehagelærere og styrere i Sveberg Barnehage, Vidhaugen Barnehage og Solstrand Barnehage. Gruppa har jevnlige møter og samlingspunkt som skal sikre en god overgang for barn og foreldre, og at de opplever at det er sammenheng mellom barnehage og skole.

For skolestarterne i Sveberg sone er det utarbeidet en egen plan som skal sikre jevnlige møtepunkt for barna i barnehagene, skolens førsteklassinger og elever ved 5. trinn (de vil være faddere for barna når de begynner på skolen). Slike aktiviteter vil bl.a. være lesestunder, aktivitetsdager, felles turer, regelleker o.l. Barnehagen får også komme på besøk på SFO og skole, og observere i bl.a. undervisningen. Skolens 5.trinn kommer også på besøk i barnehagene og har lesestund for barna, og forteller og svarer på spørsmål om hvordan det er å gå på skolen.