Maurstua

(5-6år) Maurstua er barnehagens friluftsavdeling. Vi legger stor vekt på hverdagsaktiviteter som er spennende, utfordrende og rik på opplevelser.Vi har fokus på å gi barna utfordringer og mestringsfølelse i naturen. Barna skal gjennom varierte opplevelser bli trygg på seg selv, de andre barna, oss voksne og ikke minst naturen. På tur får barna oppleve naturen og de endringene som skjer i forhold til vær og årstid. Barna blir kjent med barnehagens nærmiljø, og mulighetene som ligger i ulike naturområder.

Avdeling Maurstua

Dette er barnehagens friluftsavdeling hvor de eldste barna, skolestarterne, har tilholdssted.

I år er det 15 barn i alderen 5-6år.

Vi har base i barnehagens grillhytte. Her kan vi ha måltider, lek og tilrettelagte aktiviteter.

Inne i grillhytta har vi en vedovn/ bakerovn som gir god varme på vinterstid og gir oss muligheten til å koke/ steke mat. Grillhytta er møblert med bord og stoler som er tilpasset barna, og leker/aktiviteter byttes ut i forhold til barnegruppen og tema for perioden. Oppholdstid her inne varierer, og vi tar ofte med oss måltidene ut til bålplassen. Vi har også en egen garderobe her inne, med god plass til oppbevaring av ekstra klær og tursekker.

Barnehagens nærmiljø

Noen meter inn i skogen ved barnehagen har vi flere gammer med vedovner. Disse er fine å bruke på vinterstid og området rundt innbyr til mange ulike typer lek og aktiviteter. Ved Stavsjøen benytter vi ofte gapahuken til lunsj og fruktmåltid, her har vi også kanoer som vi bruker i løpet av sommeren. Vi har lavvo og flere mindre telt, som vi tar med på tur ved behov. Maurstua drar på tur til mange ulike mål i løpet av et år. Vi varierer turmål ut i fra barnegruppens forutsetninger og ønsker, årstid/vær og tema for perioden. Noen av turplassene vi benytter er blant annet kjente turplasser som Midtsandtangen, Kindsethtjønna, Stavsjøen og lekeplasser. Andre skogsområder vi selv har opparbeidet og navnet; Ørnetoppen, Furutrollet, Hemmeligplassen og Soltoppen.

Hverdagsaktiviteter

Vi legger stor vekt på hverdagsaktiviteter som er spennende, utfordrende og rik på opplevelser. Vi har fokus på å gi barna utfordringer og mestringsfølelse i naturen. Barna skal gjennom varierte opplevelser bli trygg på seg selv, de andre barna, oss voksne og ikke minst naturen. På tur får barna oppleve naturen og de endringene som skjer i forhold til vær og årstid. Barna blir kjent med barnehagens nærmiljø, og mulighetene som ligger i ulike naturområder. Trafikksikkerhet og miljøvern er to tema som vi på Maurstua jobber mye med. Vi ferdes mye i nærmiljøet langs vei, og det er viktig at barna vet hvordan man skal forholde seg i trafikken. I forhold til miljøvern har vi fokus på å ta vare på naturen rundt oss og at vi som gruppe utøver sporløs ferdsel.