Barns psykososiale læringsmiljø

Sveberg Barnehage har et ekstra fokus på barnas psykososiale læringsmiljø. Dette er et tema som er med oss i alle møter og samtaler både på avdeling, i lederteamet og på personalmøter og planleggingsdager. Alle voksne har en etisk forpliktelse til å handle omsorgsfullt overfor alle barn i barnehagen. Barna skal få oppleve inkludering, vennskap, gode opplevelser og nære og trygge relasjoner til både voksne og de andre barna.

Barnehagen skal fremme prososiale ferdigheter og stoppe krenkelser og mobbeatferd. Dette krever sensitive voksne med reflekterte tilnærminger og strategier. Personalet må ha kompetanse på å forebygge krenkelser og mobbing, gjenkjenne det når det skjer, og vite hvordan en skal ta tak i det.

Sveberg Barnehage har utarbeidet en egen handlingsplan som beskriver vårt arbeid med å forebygge, avdekke og motarbeide mobbing. Denne er delt med alle foreldre gjennom eBarnehage. Du kan også laste ned handlingsplanen her. Handlingsplanen bygger på FNs barnekonvensjon, barnehageloven og Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.

"De ansattes kompetanse er avgjørende for at alle barn skal oppleve trygge og god dager i barnehagen"

Handlingsplanen skal sikre at Sveberg Barnehage arbeider på en god måte for å sikre at alle barna har et trygt og godt barnehagemiljø. Personalet har ansvaret for at barnas barnehagemiljø er godt, og i Sveberg Barnehage skal vi forebygge og stoppe mobbing. Vi skal motivere barna til å si fra når andre ikke har det bra og i Sveberg Barnehage skal det være nulltoleranse for utestenging og mobbing.

Mål for barnegruppa

Hovedmålet til Sveberg Barnehage er å ha nulltoleranse for mobbing. For å oppnå dette arbeider vi etter følgende delmål:

•   Utvikle barnas sosiale kompetanse
  •   Legge til rette for barns medvirkning
  •   Rette fokus mot voksenrollen
  •   Legge vekt på samarbeid med hjemmene

Mål for personalgruppa

•         Ha en felles forståelse for hva mobbing innebærer.
  •         Kartlegge holdninger og kunnskap i personalgruppa, og skape en felles forståelse og
            arbeidsmetode for å forebygge, avdekke og stoppe mobbing.

Mål for foreldresamarbeidet

•         Inkludere foreldrene i arbeidet med å forebygge, avdekke og stoppe mobbing.
  •         Foreldrene skal føle seg hørt og få mulighet til å medvirke i arbeidet.