Barnehagens profil: Natur og friluftsliv

I Sveberg Barnehage har vi en spesiell lidenskap for natur og friluftsliv. I vår barnehage skal barna bli trygge i naturen og oppleve glede ved å drive friluftsliv.

I Sveberg Barnehage skal vi være mye ute og på turer i skog og mark, og som Rammeplan for barnehagen (2017) sier skal vi gi barna gode opplevelser med friluftsliv året rundt. Vår satsning på natur og friluftsliv mener vi er en viktig faktor for å kunne tilby et variert og godt barnehagetilbud. Satsningsområdet er felles for hele barnehagen og opplegget varierer ut i fra barnegruppens/enkeltbarnets forutsetninger og behov.

Naturen gir barna varierte utfordringer til, og erfaringer med å bruke kroppen sin. Dette gir positiv effekt på både fysisk og psykisk helse. Sammen med andre barn og voksne bruker barna sansene og kroppen sin til å utvikle seg sosialt, motorisk og emosjonelt. I naturen blir vi utfordret med ulendt terreng, kronglete stier og kanskje finner vi en stor skrent vi må bestige?

Naturen som læringsarena

Å leke i naturen, tilfører leken en annen dimensjon enn inne, gjennom sterke sanseinntrykk og næring til fantasien fra omgivelsene. «Opplevelser i naturen gir naturlige grenser, naturlige utfordringer og naturlige mestringsopplevelser uten prestasjonskrav.» (Nordahl & Misund, “Læring gjennom mestring”). Når vi er på tur i skogen finner barna mange spennende rom for leken, ett grantre med sjegglav hengende kan bli ett hus til trollet eller ett fint skjermet rom for samtaler barn-barn/ barn-voksen.

Som Rammeplan for barnehagen (2017) sier skal vi legge til rette for mangfoldige naturopplevelser! Dette skal vi gjøre gjennom lek, undring og utforsking med naturen som arena. Vi bruker naturen i nærmiljøet til å dra på oppdagelsesferd, vi høster bær og vekster og drar på fisketur. Ved sjøen blir vi kjent med mange ulike dyr og vekster som lever i sjøen og på stranda. Vi studerer og undrer oss sammen! Når vinteren kommer utforsker vi hvilke muligheter dette gir oss, vi kan ta med oss ski, skøyter eller akebrett på tur. I nysnøen finner vi mange spennende spor, og da dukker spørsmålene opp! Hvem har lusket rundt gamma? Hvem har spist på denne kongla? Gjennom gjentatte erfaringer med turvirksomhet uansett vær, lærer vi oss hvordan vi må kle oss for å få en god opplevelse uansett årstid.

Gode naturopplevelser

Vi bruker faste referansepunkter på våre turer, som Utsikten, Hemmeligplassen, Soltoppen, Ekornskogen, Oppkommet, Stavsjøen, Midtsandtangen og Drømmeskogen. Ved å ha faste turplasser skaper man en tilhørighet til stedet og trygghet for barna. Et trygt miljø gir barna større rom for utforsking og undring over fenomener i naturen. Faste turplasser gir oss også en fantastisk mulighet til å bli kjent med årstidenes innvirkning på område rundt oss. Hva har skjedd med vannet vi vasset i på Stavsjøen i sommer? Jo det har lagt seg is på! Hvilke muligheter gir dette oss?  Vi kan ta frem isfiskestangen og isboren, eller vi kan spenne på oss skøytene å ta oss en tur utpå isen.

I Sveberg Barnehage skal vi:

• lære barna å ta vare på naturen, og legge til rette for gode opplevelser der.
  • gå på tur minst en gang i uka.
  • bruke barnehagens nærområde aktivt til turer gjennom hele året.
  • følge med på forandringene i naturen, og ha aktiviteter knyttet til årstidene.
  • lære om samspillet mellom natur og mennesker.
  • gi barna positive opplevelser ved å ferdes i naturen.

"Ekte natur gjør noe med barnet og mennesket som er vanskelig å måle, men som en likevel kan se, observere og føle!." (Loftsnes)