LEK

Lek er grunnlaget for all læring i barnehagen. Det er gjennom leken at barna lærer sosial kompetanse, opplever mestring og utvikler seg. Å få delta i lek og få venner er grunnlaget for barns trivsel i barnehagen.

LEKENS BETYDNING

I Sveberg Barnehage har leken en fremtredende plass i barnas hverdag. Leken har en egenverdi og er en viktig side ved barnekulturen. Vi ser på leken som en grunnleggende læringsform som barn kan uttrykke seg gjennom. Leken skal gis plass og vi skal være lekende voksne som skaper et trygt og spennende miljø som innbyr og oppfordrer til lek. Vi som er voksen må være sensitiv og ikke forstyrre lek, men støtte opp om, delta og berike leken på barnas premisser.

Vi skal i vår barnehage ha et inkluderende miljø der alle barn kan delta i lek og erfare god lek. Det skal være rom, tid og lekematerialer som inspirerer til ulike typer lek. Det skal legges opp til felles opplevelser for barna som gir grunnlag for lek og utdyping av leketema.

I vår barnehage skal:

• personalet gjennom veiledning og praksisfortellinger reflektere over seg selv og egen væremåte. På den måten får vi bevisste voksne som vet og kan, og vil møte barn på en måte som gjør de i stand til å mestre livet og utvikle seg positivt.
  • personalet ha et særlig ansvar for å sørge for at barn får delta i lek og på den måten får viktige samspillerfaringer med andre barn.
  • vi bidra til at humor og glede blir viktige kjennetegn ved barnas tilstedeværelse i barnehagen.
  • veilede barna mens de lærer seg lek og lekekoder.
  • de voksne være tilgjengelige, deltagende og støttende.
  • vi ta barn og foreldre på alvor.

LEKE OG LÆRINGSMILJØ

Det fysiske miljøet som den tredje pedagog skal gjenspeile barnehagens pedagogiske syn. Et gjennomtenkt miljø, som også barna er med å utvikle. Våre rom skal fremme læring, pirre nysgjerrighet og gi skaperglede. Våre rom skal innby til lek, forskning og skapende aktiviteter. Materialet og lekene barna trenger, skal være oversiktlig plassert og tilgjengelige. Alle kroker skal ha materialer som lokker barna til gode møter med venner. Rommene skal fenge sansene til barna og være en estetisk kilde. Barnas egne arbeid er med og preger og utsmykker rommene. Rommene skal endres i takt med det som foregår på avdelingene.

UTVIKLING AV SOSIAL KOMPETANSE GJENNOM LEK

Det viktigste er å få leke! Gjennom lek utvikler barn sosial kompetanse. Den er barnas primære arena for å uttrykke seg, og er viktig for å etablere en god selvfølelse og en følelse av kompetanse og mestring. Like viktig som å få leke er å få være med å leke. For å få venner må man selv være en venn. Det betyr at man må kunne sosiale spilleregler: Samarbeide, vente på tur, dele med andre, ha medfølelse, trøste og hjelpe andre, kunne kompromisse, men også hevde seg selv positivt.

Barn trenger mer enn venner for å utvikle leken sin. De trenger tilstedeværende, tilgjengelige og nære voksne. Det er sammen med voksne barn lærer seg rollelek, den vanskeligste og kanskje viktigste leken i livet. Samarbeidsevnen er viktig i rolleleken og tre prinsipper er sentrale i dette arbeidet: enighet, gjensidighet og turtaking.

Barnehagen må organisere sin virksomhet slik at barna får rikelig med tid, rom og materialer for ulike former for lek. Barna må få opplevelser som stimulerer fantasi, kreativitet og evne til å leke. Leken har stor betydning for barns sosiale relasjoner. I leken skaper barnet situasjoner som hjelper det med å håndtere virkelighetens krav, og i leken kan barnet prøve seg frem for å oppdage og bli klar over seg selv. Altså, bli kjent med seg selv og omverdenen. Lek og evne til empati er nært forbundet.

Gjennom leken lærer barna å

• samarbeide
  • løse konflikter
  • ha medfølelse med andre

Barna får gjennom leken styrket selvbilde ved å speiles i andre - ved responsen de får fra andre på sin egen atferd. De må få mulighet til å velge venner – og hva de vil leke. Da får de mulighet til å bli kjent med seg selv og se konsekvensene av egne handlinger.