Kongla

Kongla er ei gruppe barn i alderen 0-3 år, og i år består av 14 plasser. Dette er en avdeling hvor vi har fokus på sansene og barnets første møte med barnehagen. Selv om vi har en stor avdeling og uteområde å boltre oss på, drar vi også på tur til skog og mark i nærmiljøet til barnehagen, hvor barna kan få flere utforskingsmuligheter, motoriske utfordringer og sanseopplevelser.

På Kongla får barna sine første møter med barnehagelivet, for noen lærer de å ta sine første skritt i barnehagen, sine første ord, noen drar på sin første tur ut i skog og mark og de fleste har sitt første møte med så mange barn og voksne på en som samme plass hver dag. Det er ikke mye som skal til for at barn på Kongla har en innholdsrik dag, og vi prøver å gjøre hver dag innholdsrik på sin egen måte.

Fysisk miljø

Vi har store, lyse lokaler som gir barna mulighet for variert og utforskende leik. Store vinduer gir naturlig lys, og utsikt til området utenfor. Våre oppholdsrom er romslige, hvor vi har mulighet for å skape ulike små kroker og rom som innbyr til ulik lek. I tillegg har vi kjøkken med fellesrom hvor vi har mulighet til allsidig aktivitet knyttet opp mot klatrevegg, musikk og matlaging.

Vi har også et stort opparbeidet uteområde med mange ulike lekeområder for motorisk utvikling og glede for barn. Sandkasse, klatrestativ, lekeskip, disser, klatrevegg, og mye ulendt terreng for å nevne noe. På Kongla hvor barna er så små, må vi se an temperatur og andre værforhold som kan være vanskelige å være ute i, men vi er som regel ute i all slags vær og alle vil få utallige møter med de ulike årstidene.

Barn i alderen 0-2 år er i den sensomotoriske perioden. Det betyr at de bruker kroppen, sansene og bevegelse til å oppleve og erfare verden med. I tillegg har de behov for faste rutiner, slik at de får en trygg og forutsigbar hverdag. Derfor har vi en fast dagsrytme som gjør at barna får faste rutiner å forholde seg til.

Med utgangspunkt i barnehagens satsningsområder ønsker vi

• Å gi barna en trygg og forutsigbar hverdag, med tilstedeværende voksne
  • Å gi barna positive opplevelser, samt at de skal oppleve mestring og anerkjennelse
  • Å styrke barnas sosiale kompetanse, samtidig som de skal erfare at de selv har lov til å