Helse, miljø og sikkerhet (HMS)

Vi i Sveberg barnehage jobber systematisk og kontinuerlig med HMS gjennom vårt eget årshjul. Vi har en egen HMS-gruppe som består av styrer, assisterende styrer, verneombud og tillitsvalgte som har månedlige møter.

Hvert år arrangerer vi en HMS-uke både for barn og voksne, med fokus på forskjellige temaer knyttet til HMS-arbeidet, eks. førstehjelp, brannvern, trafikksikkerhet, miljø og trivsel etc.

HMS skal løftes fram på alle våre møter enten det er på avdeling eller det er for hele personalgruppen. Vårt mål for HMS arbeidet i Sveberg barnehage er: å sikre et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø og arbeidsmiljø. Vår virksomhet ikke skal forårsake ulykker, skader eller tap på menneskers liv og helse, kunnskaper og informasjon, bygg, utstyr eller ytre miljø.

Vi har risikovurdert store områder av virksomheten. Vi har i dette barnehageåret, i samarbeid med dere foreldre, rettet et stort fokus på smittevern og å følge de retningslinjer som våre helsemyndigheter til enhver tid anbefaler oss med tanke på å forebygge risikoen for smitte i vår barnehagen.

Vi jobber også hele tiden med å revidere og oppdatere tidligere gjennomførte risikovurderinger, handlingsplaner og rutiner.

Daglige HMS-rutiner:

• Sjekklister for uteområdet.
  • Sjekklister for avdelinger og fellesrom inne når vi forlater barnehagen om ettermiddagen.
  • Avkrysningslister for barna når de kommer og går, slik at vi til enhver tid vet hvor mange barn vi har ansvar for. Tydelige tellerutiner.
  • Sjekklister før turer

HMS-systemet består blant annet av:

• Daglige rutiner, sjekklister og avkrysningsskjemaer
  • DagRos – risikovurdering av alle våre turmål
  • Beredskapsplaner
  • IK-mat
  • Sikkerhet
  • Avviksbehandling
  • Brannrutiner
  • Førstehjelpsrutiner
  • Smittevern
  • Personvern
  • Helsefare
  • Opplæring

Barnehagen skal fremme prososiale ferdigheter og stoppe krenkelser og mobbeatferd. Dette krever sensitive voksne med reflekterte tilnærminger og strategier. Personalet må ha kompetanse på å forebygge krenkelser og mobbing, gjenkjenne det når det skjer, og vite hvordan en skal ta tak i det. Sveberg Barnehage har utarbeidet en egen handlingsplan som beskriver vårt arbeid med å forebygge, avdekke og motarbeide mobbing. Denne er delt med alle foreldre gjennom eBarnehage.

Trafikksikkerhet er en integrert del av barnehagens systematiske HMS-arbeid og det pedagogiske arbeidet. Barnehagen har en egen trafikksikkerhetsplan som er delt med foreldre gjennom eBarnehage. Vi voksne er rollemodeller for barna, også i trafikken. Ved henting og levering i barnehagen; gå sammen med barna på parkeringsplassen, inn og ut av porten og stopp andre barn som evt. prøver å gå ut med det samme dere kommer, selv om de ser sine kjente på den andre siden. Det er til tider mye trafikk på parkeringsplassen og den blir derfor svært uoversiktlig. Slå alltid av motoren når du forlater bilen. Barn skal være forsvarlig sikret i bil!