Linerla

Barnehageåret 2023/2024 består Linerla av 15 barn i alderen 2-5 år. Vi samarbeider tett med de andre avdelingene på barnehagen. På Linerla er vi en aktiv gjeng som har mye fokus på natur- og friluftsliv. Hverdagen vår skal preges av barns medvirkning og vi skal legge til rette for gode vennskap, lek og opplevelser.

Vi deler oss ofte i mindre grupper for å kunne tilpasse aktivitet og innhold best mulig til hvert enkelt barn. Det kan være turgrupper, språkgrupper, aktivitetsgrupper osv. Arbeidet i små grupper gir barna trygghet, og vi sikrer at alle blir sett og hørt. Hverdagen er lagt opp med definerte rammer og rutiner, men vi ønsker å gi barna rom og mulighet til å være med å påvirke egen barnehagehverdag. Barna skal oppleve at deres ønsker blir tatt på alvor og at de kan være med å påvirke barnehagens innhold.

Natur og friluftsliv er grunnmuren for vårt arbeid i barnehagen, og vi ønsker å gi barna gode naturopplevelser. Vi vil at barna skal lære å ferdes i naturen gjennom hele året, bli glad i den og ønske å ta vare på den. Vi har et allsidig nærområde som vi benytter oss av og som byr på ulike naturopplevelser. I tillegg til våre to faste turdager oppsøker vi skogen og naturen for opplevelser også ellers i uka.

Vennskap står sentralt, og med felles opplevelser ønsker vi å styrke gruppetilhørigheten og samholdet mellom barna. Med utgangspunkt i det enkelte barnet ønsker vi å legge til rette for utfordringer og utviklingsmuligheter tilpasset alder og modning. Vi har engasjerte voksne som er interessert i å være med på å utvikle barnas nysgjerrighet og kunnskapstrang i forhold til naturen.

Fysisk miljø

Vi har store, lyse lokaler som gir barna mulighet for variert og utforskende leik. Store vinduer gir naturlig lys, og utsikt mot Trondheimsfjorden fra avdelinga vår. Vi har
grupperom hvor vi kan holde på med skjermet aktivitet samt et felles kjøkken
med klatrevegg, musikk og matlaging.

Mål:

Med utgangspunkt i våre satsningsområder ved Sveberg barnehage ønsker vi å fokusere på:

• Å gi barna et variert aktivitetstilbud tilpasset deres evner og modenhet.
  • Å gi barna trygghet ved voksnes nærvær og fokus på å styrke barns sosiale kompetanse
  • Å gi barna opplevelser, sansestimulering og fysiske utfordringer gjennom turer i vårt
    nærmiljø.
  • Å legge til rette for et stimulerende språkmiljø