Språk

"Kommunikasjon er en læringsprosess hvor både min forståelse og vår felles forståelse endres. Forståelsen oppstår ikke plutselig, men er en kontinuerlig endringsprosess."

Öhman, M., 2014: Samtaler og samspill med barn

I Sveberg barnehage mener vi at kommunikasjon er en forutsetning for alt samspill og i alle relasjoner. For å kommunisere må vi ta hensyn, vi må lytte og vi må si hva vi tenker og ønsker. Når vi utvikler kommunikasjonen vår lærer vi et verbalt språk. For å utvikle verbalspråket trenger barnet støtte fra barn og voksne rundt seg. I hverdagssamtalen har vi fokus på benevning av ting, plasseringer, følelser, hva vi ser og opplever. Ved å lytte og ønske å forstå barnet støtter vi opp om den språklige utviklingen og barnets evne til å kommunisere.

I barnehagen har alle avdelingene bøker tilgjengelig for barna. Barna kan lese selv, lese for en venn eller en voksne kan være med i samtalen om boken og dens innhold. Vi tror at i bøkenes verden utvikles evnen til å fantasere. I samtaler om en bok kan vi leke med språket og bruke rim og regler for å skape engasjement.

Alle barn skal bli respektert og oppleve at de voksne ønsker å forstå dem. Noen barn har lite verbalspråk og da kan vi bruke supplerende kommunikasjon for å forstå hverandre bedre. I tett samarbeid med foresatte får vi kjennskap til barnets interesser og opplevelser og på den måten kan vi lettere forstå hva som kommuniseres.

I Sveberg barnehage skal vi gi barna nye erfaringer gjennom en opplevelsesrik hverdag, slik at de utvikler språket sitt videre. Spesielt i forhold til begrepsutvikling og begrepsforståelse så er førstehåndserfaringen viktig! Vi skal gå på tur i skogen å se en fluesopp, høre en flaggspett og klatre høyt i grantreet. Slik får barna nye erfaringer, opplevelser og blir kjent med nye begreper. Vi ser også at for noen av barna er små grupper essensielt for språkutviklingen, og da må vi dele inn i mindre grupper. Enten det er i måltidsituasjonen, på tur eller mer organiserte språkgrupper.