Verdigrunnlag

Vårt grunnsyn ligger til grunn for alt vi gjør, og danner et fundament for hva vi vil stå for. Grunnsynet er dynamisk, og under stadig utvikling på bakgrunn av samfunnspåvirkning, diskusjoner, kompetanseheving, m.m.

«Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.»

(Barnehageloven § 1 Formål, 1. ledd)

Barnehagen skal anerkjenne og ivareta barndommens egenverdi. Vi skal bidra til at alle barna som går i Sveberg Barnehage får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek. Barnehagen er en forberedelse til aktiv deltakelse i samfunnet og bidrar til å legge grunnlaget for et godt liv.

Det kompetente barnet

I Sveberg barnehage har vi respekt for det enkelte barnet, og vi skal være sensitive voksne som handler med varsomhet og oppmerksomhet mot barnets signaler og respons. Vi skal sette grenser ut fra barns ulike behov, og grensene skal settes i samsvar med konteksten vi setter dem i. Hvert enkelt barn er et kompetent menneske som selv klarer å se muligheter og løsninger, og vi voksne skal legge til rette for at de kan få være så selvstendige som mulig i barnehagehverdagen. Personalet i Sveberg barnehage skal legge til rette for et inkluderende miljø, hvor barna får muligheter til å uttrykke sin mening, lytte til andre, forhandle og finne frem til felles løsninger.

Rammeplanen pålegger barnehagen å fremme demokrati, og være et inkluderende fellesskap der alle får anledning til å ytre seg, bli hørt og delta. Alle barn skal kunne få oppleve demokratisk deltakelse ved å bidra og medvirke til barnehagens innhold, uavhengig av kommunikasjonsevner og språklige ferdigheter.

I Sveberg barnehage skal vi sørge for at alle barn skal få bidra og medvirke til barnehagens innhold. Barns medvirkning er viktig. Både barnekonvensjonen og barnehageloven sier at barnets meninger skal tillegges vekt i tråd med dets alder og modenhet. Dette legger vi til rette for gjennom samlinger, barnesamtaler, og observasjon av barnas lek og ulike uttrykksmåter. Gjennom å ha årsplanen utformet i et barneperspektiv skal denne også brukes aktivt sammen med barna, og gi dem mulighet til å bidra og å komme med tilbakemeldinger som skal være med å påvirke barnehagens innhold og praksis, samt neste barnehageårs plan.

Mangfold i et ressursperspektiv

Barnehagen er en forberedelse til aktiv deltakelse i samfunnet og bidrar til å legge grunnlaget for et godt liv. Det er viktig at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er. Vi legger derfor stor vekt på å synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet, og barna skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Barnehagen skal vise hvordan alle kan lære av hverandre og fremme barnas nysgjerrighet og undring over likheter og forskjeller (Rammeplan, 2017). For å oppnå dette skal personalet i Sveberg barnehage være gode rollemodeller som jobber med mangfoldet i et ressursperspektiv.

Vi markerer ulike høytider fra ulike religioner og livssyn. Vi løfter frem ulike tradisjoner og markeringer fra de ulike kulturene som finnes innad i barnehagen. Barnehagen skal fremme likeverd og likestilling uavhengig av kjønn, funksjonsevne, etnisitet, kultur, sosial status, språk, religion og livssyn. Vi skal motvirke alle former for diskriminering og fremme nestekjærlighet.

Barnehagen skal motvirke alle former for diskriminering og fremme nestekjærlighet, likeverd og likestilling, uavhengig av kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, etnisitet, kultur, sosial status, språk, religion og livssyn (Rammeplan, 2017). I Sveberg barnehage skal personalet løfte frem og anerkjenne hvert enkelt individ, - både barn, foreldre og ansatte. Vi skal jobbe for at likestilling mellom kjønnene gjenspeiles i barnehagens pedagogikk. Det skal legges til rette slik at alle barn har like muligheter til å bli sett og hørt, og barna skal oppmuntres til å delta i fellesskap i alle aktiviteter i barnehagen.

Vi tilbyr varierte aktiviteter og leker til alle barna i barnehagen, og gjennom lekveiledning og gruppedeling skal vi hjelpe dem å finne sin plass i gruppa. Vi jobber for å skape et tett og nært foreldresamarbeid gjennom de daglige møtene, jevnlige utviklingssamtaler og foreldremøter. Personalet reflekterer over egne holdninger til og samfunnets forventninger til gutter og jenter. Vi skal også jobbe aktivt med likestillingsarbeidet, ved at vi jevnlig stiller spørsmålstegn ved verdier, tankesett og praksiser i barnehagen.

Gjennom å legge opp til samlinger og turer skal vi styrke barnas vennskap og fellesskap. Personalet skal se enkeltbarnet og tilrettelegge og oppfordre til sosialt samspill. Vi deler inn i grupper både etter – og på tvers av alder. Vi skal sette ord på følelser, gi omsorg og trøst og være voksne som hjelper og støtter. Barnehagens arbeid med å styrke vennskap og fellesskap beskrives bl.a. i barnehagens handlingsplan for barnas psykososiale læringsmiljø. Vi skal legge til rette for at alle barna erfarer gode relasjoner mellom barn-barn og barn-voksne. Vi må reflektere over egne holdninger til mangfold og inkludering, og legge til rette for at alle barna, uansett forutsetninger, skal få delta aktivt og selvstendig. For å oppnå dette har vi fokus på rom og lekemiljø, veiledning og kompetanseheving for personalet. Vi jobber for å sikre gode og forutsigbare rutiner i hverdagen, og alle ansatte skal kjenne til og arbeide etter barnehagens handlingsplan for barns psykososiale læringsmiljø.