Bjørka

Bjørka er ei avdeling som barnehageåret 2023/2024 består av 16 barn i alderen 2-4 år. Vi tilbyr faste definerte rammer og rutiner gjennom dagen og uka, men legger også stor vekt på å legge til rette for at barns medvirkning skal få en stor plass i hverdagen vår. Barna skal oppleve at deres ønsker og behov blir tatt på alvor. Vi har et tett samarbeid med de andre avdelingene på barnehagen.

Vi deler oss i mindre grupper for å kunne tilpasse aktivitet og innhold best mulig til hvert enkelt barn. Hverdagen er lagt opp med definerte rammer og rutiner, men vi ønsker å gi barna rom og mulighet til å være med å påvirke egen barnehagehverdag. Barna skal oppleve at deres ønsker blir tatt på alvor og at de kan være med å påvirke barnehagens innhold.

Fysisk miljø

Vi har store, lyse lokaler som gir barna mulighet for variert og utforskende leik. Store vinduer gir naturlig lys, og utsikt mot uteområdet vårt. Vi har grupperom hvor vi kan holde på med skjermet aktivitet samt et felles kjøkken med klatrevegg, scene, musikk og matlaging.

Uteområdet vårt byr på ulike utfordringer og opplevelser for alle aldre. I tillegg utnytter vi de mange mulighetene vi har i vårt nærmiljø til turopplevelser og utforsking av naturen. Vi ønsker å legge til rette for at barna skal bli kjente og trygge i nærmiljøet, og få kjennskap til hvilke muligheter som finnes i naturen så vel som lekeplasser, fotballbaner, skole etc.

Mål:

Med utgangspunkt i våre satsningsområder ved Sveberg barnehage ønsker vi å fokusere på:

• Å gi barna et variert aktivitetstilbud tilpasset deres evner og modenhet
  • Å gi barna trygghet ved voksnes nærvær og fokus på å styrke barns sosiale kompetanse
  • Å gi barna opplevelser, sansestimulering og fysiske utfordringer gjennom turer i vårt nærmiljø
  • Å legge til rette for et stimulerende språkmiljø

Natur og friluftsliv er grunnmuren for vårt arbeid i barnehagen, og vi ønsker å gi barna gode naturopplevelser. Vi vil at barna skal lære å ferdes i naturen gjennom hele året, bli glad i den og ønske å ta vare på den. Vi har et allsidig nærområde som vi benytter oss av og som byr på ulike naturopplevelser.

Vennskap står sentralt, og med felles opplevelser ønsker vi å styrke gruppetilhørigheten og samholdet mellom barna. Med utgangspunkt i det enkelte barnet ønsker vi å legge til rette for utfordringer og utviklingsmuligheter tilpasset alder og modning. Vi har engasjerte voksne som er interessert i å være med på å utvikle barnas nysgjerrighet og kunnskapstrang i forhold til naturen.