Sveberghistoriens største filmproduksjon i gang

Nesten 20 skuespillere, et erfarent produksjonsteam og faglig dyktige personer er i full gang med innspilling og produksjon av Sveberg Barnehages nye storfilm: "En film om Hakkebakkeskogen".

Et stort filmteam ved Sveberg Barnehage er allerede i gang med innspillinga av filmen om "Hakkebakkeskogen" basert på Thorbjørn Egners bok med samme navn. Dette er antagelig den største filmproduksjonen som er gjort på Sveberg noen gang.

- Dette er en omfattende filmproduksjon. Det har vært produsert kortfilmer på Sveberg tidligere, men jeg tror det er den første spillefilmen vi er gang med å produsere nå, sier filmprodusent Trine Landsem.

Filmstudioet Sveberg Production står bak filmen, med Anniken Lindkvist i regissørstolen og Eva G. Gjeving som produksjonsdesigner.

Landsem forteller at de har samlet et sterkt og faglig produksjonsteam, og at rollene i filmen spilles av utrolig dyktige skuespillere fra barnehagens 5-årsklubb.

Barnas produkt

- Dette er et prosjekt som engasjerer og som barna er med på å drive. Barnas medvirkning står sentralt, og dette skal være deres produkt, sier Landsem.

Prosjektet er med på å skape et fellesskap, knytte sterke vennskapsbånd og bidrar til samhørighet i gruppa. Gjennom ulike utfordringer i prosessen utvikler barna tillit til seg selv og andre og opplever mestringsfølelse.

Barna har vært delaktige helt fra starten av. De deltar i alle prosesser og blir kjent med begreper og ulike verktøy som brukes innen filmproduksjon.

Landsem forteller at de gjennom dette prosjektet også ønsker å styrke barnas identitet og uttryksform med respekt og interesse.

- Vi knytter ulike opplevelser og prosesser tett opp mot de psykologiske førstehjelpsverktøyene vi kjenner, hvor vi snakker mye om røde og grønne tanker, hvilke som kan hjelpe oss og hvordan vi også kan støtte hverandre.

Les også: "Grønne tanker - glade barn"

Fagområdene

En slik prosess hvor en så stor film skal lages er det mye arbeid i forkant som må gjøres. Gjennom de ulike arbeidsprosessene jobber man med ulike fagområder, og det skjer mye læring og utvikling.

Produksjonsdesigner Eva G. Gjeving har ansvar for og oversikt over ulike kostymer og rekvisita som skal brukes under filminnspillingen. Hun forteller at det er barna selv som lager de fleste kostymene og tingene som skal brukes. - Vi har lært mange nye håndarbeidsteknikker, vi har vært kreative og barna har vist et stort engasjement også når det gjelder produksjon av utstyr som skal brukes i de ulike filmscenene. Hjelp og bistand får de også av engasjerte foreldre som stiller opp og hjelper til.

Hun forteller videre at prosjektet omfatter alle fagområdene som er beskrevet i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. - Gjennom drama, musikk, håndverk, tekstskaping, natur osv. tar vi i bruk alle fagområdene, sier Gjeving.

- Barna lærer å uttrykke seg på ulike måter og gjennom ulike verktøy, og vi lærer mye om både oss selv som individ - men også mye om hverandre og hvordan vi sammen kan skape og samarbeide for å nå et felles mål.

Nye håndarbeidsteknikker, kreativitet og fantasi tas i bruk når barna lager utstyr som trengs til selve filminnspillinga. Her ser vi noen barn som er i gang med å lage ulike haler til dyrene i Hakkebakkeskogen. (Foto: Solveig Gravdal)

Vårens vakreste eventyr

Planlagt kinopremiere (på egen lokal kino i barnehagen) er satt til midten av juni. - Vi ser at prosjektet er omfattende og at det tar tid, men vi håper å bli ferdig i tide, forteller regissør Anniken Lindkvist.

Innøving av de ulike scenene er godt i gang, innspilling av lydspor og musikk er nesten ferdig og i neste uke går de i gang med innspilling av filmscenene.

- Skuespillerne imponerer med hvor raskt de har lært seg replikker, sangtekster og dramaturgi, sier Lindkvist. Hun sier at innsatsen og engasjementet til barna er det som virkelig gjør det mulig å realisere dette filmprosjektet.

- Det er en stor inspirasjon å se deres engasjement, og det er smittsomt. Gleden og iveren til barna inspirerer oss voksne som jobber sammen med dem. Vi ser og opplever også selv at dette er et prosjekt som allerede har bidratt til god samhørighet og et unikt fellesskap i gruppa, avslutter Lindkvist.