Samisk uke

Samisk uke har også i år vært en stor suksess!

Vi begynte med reise til Alta, hvor vi fikk omvisning og hadde kickoff-fest. Utover uka har vi gjennom lek, turer og aktiviteter fått lære mer om samisk kultur. Vi har hørt eventyr og fortellinger, fått spikke med samekniv og spennende matopplevelser og smaksprøver.

Rammeplanen er tydelig på at den samiske kulturen skal være en del av barnehagens innhold, og i Sveberg Barnehage har vi fokus på dette gjennom hele året. Naturen og friluftslivet er grunnmuren i pedagogikken vår, og dette har også alltid vært sentralt for samefolket. Vi deler natursynet om at vi som mennesker skal tilpasse oss naturen og ikke omvendt. Det å bli kjent med den og lære å forstå  den er viktig for å kunne overleve i den.

Forrige uke feiret vi samenes nasjonaldag – og i Sveberg Barnehage har vi tradisjon tro feiret dette gjennom en hel uke. Denne uka har vi ekstra fokus på å lære om samisk kultur, bli bedre kjent med det samiske – og fremheve verdien av det samiske i vårt samfunn. Vi har flere i barnehagen, både barn og voksne med samisk bakgrunn. Både små og store har bidratt med det de ønsker inn mot feiringa i barnehagen. Vi setter stor pris på dette, og takker hver enkelt av dere!

Som Rammeplanen fastslår, skal barnehagen skal gi samiske barn støtte til å bevare og utvikle sitt språk, kunnskap og kultur – uavhengig av hvor i landet de bor. Innholdet i barnehagetilbudet skal tilpasses barnas samiske bakgrunn. De fleste som er samiske i Sveberg Barnehage har sin bakgrunn fra det nordsamiske, og vi velger derfor å ta utgangspunkt i dette når vi lærer ord og utrykk på samisk. Nordsamisk er også det største samiske språket, og utgjør sammen med lulesamisk og sørsamisk de tre offisielle samiske språkene.

Som sagt, samisk kultur blir med oss videre i vårt pedagogiske arbeid, selv om feiringa av samenes nasjonaldag er over. Vi ser frem til flere opplevelser og nye erfaringer videre utover vinteren og etter hvert våren. Takk alle sammen for ei fin feiring! Ollu Giitu!