Troll-prosjekt

Hva er et troll og hvor finnes de? Vi er godt i gang med både troll-forskning og prosjektarbeid.

Tidlig i høst ble Troll et tema i samtaler og lek hos barna. Et av barna hadde nettopp vært i Trollheimen, på forskningsstasjonen Home of Trolls, der var det mye å lære - og barnet hadde til og med møtt noen troll ved hjelp av en troll-detektor.

Dette ga stor inspirasjon til det som nå er blitt et prosjektarbeid for hele barnehagen.

Hva er et troll? Hvor finnes dem og hvordan ser de ut? Finnes det ulike typer troll? Hvor bor de, hva spiser de og hva gjør de? Det er så mye spennende å finne ut av..

Prosjektarbeid er en fin måte å gi barna felles erfaringer på som styrker fellesskapet og samholdet. Vi tar utgangspunkt i leken, og lærer gjennom leken. Rammeplanen sier at "barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek, både ute og inne. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre". Vi opplever at troll-prosjektet og opplevelsene barna får gjennom dette inspirerer og at barna tar det med seg inn i leken etterpå. De får et felles utgangspunkt som alle er en del av og forstår, og dermed blir det også enklere å delta og å invitere med andre i leken.

Barns medvirkning

Barns medvirkning er viet et eget kapittel i Rammeplanen og er en sentral del av hverdagen i vår barnehage. Barna har en grunnleggende rett til å få medvirke i sin barnehagehverdag, og dette er også en del av FNs barnekonvensjon

Hvordan kan barna medvirke i sin hverdag i vår barnehage? Noen barn er tydelige og kan fortelle de voksne hvilke synspunkter og behov de har, men det gjelder ikke alle - og ikke alle har språk til å fortelle. Da må de voksne i barnehagen være bevisst barnas uttrykksmåter og observere og følge opp deres ulike uttrykk og behov. "Barnehagen skal være bevisst på barnas ulike uttrykksformer og tilrettelegge for medvirkning på måter som er tilpasset barnas alder, erfaringer, individuelle forutsetninger og behov".

Vi jobber for at prosjektet skal være drevet av barna selv, av deres interesse og motivasjon. Vi voksne kan inspirere og legge til rette, men vi skal hele tiden være observante og ta barnas uttrykk på alvor. Et eksempel på hvordan barna medvirker til innholdet i sin barnehagehverdag er hvordan dette prosjektet kom i gang. Et barn som kom tilbake til barnehagen og fortalte om sine opplevelser i Trollheimen. Opplevelser som inspirerte leken og fanget interesse også hos de andre barna. Det la grunnlaget for planene videre. Pedagogene tok med seg dette inn i planleggingsarbeidet, og sammen har de ansatte drøftet hvordan de kan være med å inspirere og legge til rette for videre lek og samspill.

Trollene og naturen

Barnet som hadde vært i Trollheimen og forsket på troll kom selvfølgelig tilbake med mye ny kunnskap og ferske forksningsresultater. Dette har vi nytt godt av - og er det en ting vi er sikre på, så er det at de fleste trollene lever i skogen. De er også viktige for naturen og passer på den!

Som dere vet, er vi i Sveberg Barnehage veldig glade i naturen og ferdes daglig i våre skoger og nærområder. Vi har hatt mistanken lenge, og nå vet vi at det finnes troll der også. I forrige uke så vi to av dem! Da vi kom gående opp stien mot "Hemmeligplassen" sto det to stykker der oppe! De sprat fort inn mellom trærne da de oppdaget oss. Likevel virket det som de var litt nysgjerrige... De holdt seg på avstand, men fulgte oss et godt stykke videre på stien. Plutselig ble de borte, men da vi kom fram til "Furutrollet" så vi at de sto og danset til trollmusikk nede på haugen. Vi kunne stå å betrakte dem en liten stund, før vi prøvde å rope til dem. De svarte oss ikke - men forsvant fort bakom haugen, og ble helt borte. Vi lette, men fant ikke annet enn noen små spor etter dem.

Gjennom arbeid med naturen sier Rammeplanen at barnehagen skal "legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring". Dette prosjektet passer veldig fint med barnehagens arbeid for å gi barna mangfoldige naturopplevelser og erfaring med lek og utforsking i naturen. Så spennende å gå på troll-jakt i skogen. Hvor bor de? Kan dette være hula deres? Se! Bæsj! Kanskje det er troll-bæsj?

Et prosjekt uten deadline

Det blir spennende å følge prosjektet videre, og se hvor dette bærer hen. Som nevnt, prosjektet skal være drevet av barna - og vi voksne skal utforske og leke sammen med dem. Vi har ingen tidsfrist, veien blir til mens vi går. Det er godt å bare gi seg hen og leke med. Vi gleder oss til fortsettelsen!

I samlings- og andre fine stunder sammen synger vi mye - og naturlig nok omhandler mange av sangene for tiden troll. Vi har delt et sanghefte med dere foreldre på tavla i Kidplan. Der finner dere tekster og noter, og scanner dere QR-kodene finner dere sangene på YouTube. Vi har også en spilleliste i spotify som det er mulig å lagre i din egen liste: