Friluftslivets uke

Uke 36 markerte vi friluftslivets uke - Norges største feiring av friluftslivet.

I friluftslivets uke (uke 36) feiret vi norsk natur og friluftsliv. Hovedmålet med denne uka var å gi barna gode naturopplevelser som kan bidra til at de blir glade i naturen, utforske dens mangfold og oppleve den som en arena for lek og læring.

Om man blir glad i naturen vil man også utvikle en respekt og et ønske om å ta vare på den. Naturen byr på så mye, både lekemiljø, dyreliv og matopplevelser. I Sveberg Barnehage er friluftslivet grunnlaget for nesten alt vi gjør, og vi bruker naturen og nærmiljøet aktivt gjennom hele året. Likevel er friluftslivets uke en mulighet til å sette ekstra fokus på hvorfor vi mener at friluftsliv er så viktig.

Hvilestund i skogen.

Barns medvirkning

Et av målene har vært å la barna få oppleve glede og mestring ved friluftsliv. Det ble lagt opp til turer tilpasset barnegruppa hver dag, vi legger opp til lek og lystbetonte aktiviteter på turene og vi lager gode måltider med fokus på fellesskap og god atmosfære. Barna får mulighet til å være delaktige i alle prosesser.

Gjennom å være observante på barnas opplevelser, lek og ytringer kan vi legge opp turene og aktivitetene etter deres behov og ønsker. Turene starter ofte med en samling først hvor vi planlegger og går gjennom hva som skal skje, hvor vi skal og hva vi skal gjøre. Etter turen er det fint å reflektere sammen med barna om det vi har opplevd. Det som kommer fram da tar vi med i den videre planlegginga - og er også en måte for barna å få medvirke og påvirke innholdet i sin egen barnehagehverdag.

Vi har også lært litt om kart, kompass og orientering i naturen.

Måltider i skogen

Når vi er på tur i skogen er barna også delaktige i praktiske gjøremål som må utføres. Vi lærer om hvordan vi lager et bål, hva som er viktig å tenke på og hvilke regler vi må kunne.

Allemannsretten gir oss lov til å plukke bær, sopp og høste av spiselige vekster i naturen. I barnehagen lærer vi hva vi kan bruke de ulike sortene til, vi plukker når vi er på tur og bruker disse i maten vi lager.

Vi har lært masse om de ulike soppartene - hvilke som er spiselige og hvilke som er giftige.

Måltider på tur påvirker i stor grad turopplevelsen og gleden av å drive med friluftsliv. Et godt måltid kan bidra til at man opplever glede ved å være i naturen, skape gode minner og oppleve tilhørighet om man spiser sammen med andre.

Å skape gode måltider i naturen er ikke vanskelig, og krever ikke nødvendigvis mye arbeid. Mye ligger i forberedelsene. Et godt tips er å gjøre unna kutting på kjøkkenet, og pakke alt i en beholder. Legg en smørklatt på toppen, da trenger du ikke ta med hele smørpakken. Et annet tips er å tilberede mat etter prinsippet "one pot pasta" - alt i en panne. Bruk gjerne lokk - da blir maten raskere ferdig.

På turmat.no og ut.no finnes mange gode oppskrifter på mat man kan lage på bål eller primus.

Bærekraftig friluftsliv

Gjennom friluftslivet i barnehagen ønsker vi å gi barna en begynnende forståelse for hvordan man kan ta vare på naturen. Vi lærer om allemannsretten og har fokus på sporløs ferdsel. Jakt og fiske er også en del av et bærekraftig friluftsliv. I år ble det, på grunn av restriksjoner, ikke mulighet for fiske i Stavsjøen. Tidligere har vi hatt fine opplevelser med å sette/trekke garn, og vi benytter oss ofte av båten og kanoene som vi har liggende ved Stavsjøen. Disse er også tilgjengelige for utleie til foreldre og ansatte i barnehagen.

Allemannsretten er et fellesgode som er en del av den norske kulturarven. Den er gratis og gir oss rett til opphold, ferdsel og høsting i all utmark - uavhengig av hvem som er grunneier. Det følger også noen plikter med allemannsretten. Vi må opptre hensynsfullt og varsomt. Vi må ta hensyn til andre som ferdes i naturen, til fastboende, hyttebeboere og landbruket.

Gjennom friluftslivet trekker vi også inn den samiske kulturen. Under gran- og furutrær har vi fått høre om Stallo og andre fortellinger fra samisk folketro. Det samiske natursynet setter naturen i sentrum. Dette innebærer at menneskene tilpasser seg naturen, ikke omvendt. Samene har til alle tider vært avhengige av naturen for å leve, for å sanke ved, planter og vekster, jakte, høste bær og sopp, fiske og drive med rein.

Bilder fra vår feiring av friluftslivets uke:

Avslapping i hengekøya.                          Krans med skogens fine farger.

Vi lager tennbriketter.                              Tynnbrød stekt på bål og reinsdyrpølse på menyen.