Tilknytningsarbeid i barnehagen

August er en måned med store overganger og ny tilværelse for mange barn. Vi er tilbake i barnehagen etter uker med ferie, noen er helt ny i barnehagen og andre har begynt på en ny avdeling. I barnehagen jobber vi mye med tilknytning og trygghet.

I Sveberg Barnehage baserer vi vår praksis på forskning og faglige tilrådninger gitt av May Britt Drugli (professor i pedagogikk), samt psykologspesialistene Ida Brandzæg og Stig Torsteinsson (Tilknytningspsykologene).

Ny i barnehagen

I Sveberg Barnehage begynner tilknytningsprosessen i mai/juni. De som skal begynne i barnehagen til høsten får da tilbud om å komme på flere besøksdager, ca. 1 time hver gang. Da får barn og foreldre mulighet til å bli bedre kjent med avdelingen, de ansatte og noen av barna de skal være sammen med når de begynner i barnehagen.

Når barnet begynner i barnehagen er vi opptatt av å ha en foreldreaktiv tilknytningsperiode. Det vil si at foreldrene deltar aktivt i barnehagens gjøremål i løpet av dagen sammen med sitt barn. Vi anbefaler at foreldrene setter av minst en uke til dette, da det tar tid for barnet å knytte relasjoner til oss i barnehagen. Barnets primærkontakt gjør seg kjent med barnet gjennom lek og samvær, med foreldrene i trygg nærhet. I løpet av uken kan foreldrene gradvis trekke seg tilbake mens pedagogen tar mer over. Dette skjer alltid i nært samarbeid og dialog med foreldrene.

Ny avdeling

Barna som har begynt på ny avdeling, begynte allerede på denne før sommeren. Arbeidet med overganger internt i barnehagen begynner allerede like etter jul. Gjennom hele våren samarbeider avdelingene om aktiviteter og felles møtepunkt hvor barna som skal bytte avdeling deltar sammen med sine nye avdelinger. De siste ukene før sommerferien får barna begynne på sine nye avdelinger, sammen med noen ansatte fra deres tidligere avdeling.

Du kan lese mer om barnehagens arbeid med tilvenning og overganger her.