Overgang til skole

Et tett og godt samarbeid med skolen er viktig for å skape en god overgang for barna når de skal begynne på skolen.

I Sveberg Barnehage har vi i mange år hatt et tett samarbeid med skolene som barna skal begynne på. I stor grad gjelder dette Sveberg Skole, som barna får kjennskap til allerede fra de begynner på småbarnsavdeling i barnehagen. På Sveberg Skole har vi tilgang til gymsal, bibliotek og skolens uteområde, som alle avdelinger i barnehagen benytter seg av.

For skolestarterne i Sveberg sone er det utarbeidet en egen plan som skal sikre jevnlige møtepunkt for barna i barnehagene, skolens førsteklassinger og elever ved 5. trinn (de vil være faddere for barna når de begynner på skolen). Slike aktiviteter er bl.a. lesestunder, aktivitetsdager, felles turer, regelleker o.l.

Barnehagen får også komme på besøk på SFO og skole, og observere i bl.a. undervisningen. Skolens 5.trinn kommer også på besøk i barnehagene og har lesestund for barna, og forteller og svarer på spørsmål om hvordan det er å gå på skolen.

BRO-prosjekt

I 2010 startet Malvik Kommune opp et prosjekt som skulle sikre gode faglige og praktiske overganger mellom ulike typer opplæringstilbud i kommunen. Dette prosjektet ble kalt BRO og hensikten var å skape en sammenheng i- og mellom opplæringstilbudene. For å legge til rette for livslang læring forutsetter det at barnehage og skole kjenner hverandres kulturer. Helhet og sammenheng er nødvendig for at barna skal motta individuelt tilpasset omsorg og opplæring, trives i hverdagen og utvikle seg fortløpende i de ulike opplæringssituasjonene.