Årets Sveberg-OL godt i gang

Olympiske leker er blitt en tradisjon å markere i Sveberg Barnehage. Det er alltid like morsomt! OL-ukene byr på fest, lek og moro for store og små.

FELLESSKAP OG SAMHOLD

Som de olympiske ringene symboliserer brorskap og vennskap mellom de fem verdensdelene, er også barnehagens OL med på å skape en ramme som styrker vårt sosiale fellesskap og samhold.

Barna følger spent etter når fakkelbærer Frode har overtatt OL-ilden for siste etappe fram til der OL-ilden skal brenne.

Mandag 7. februar ble det hele satt i gang med åpningsseremoni for hele barnehagen. Bak barnehagens fane, samt det norske og samiske flagget, fulgte alle barn og voksne, med små flagg og hurrarop, i tog rundt barnehagen og til seremoniplassen på framsida.

Etter presidentens tale ble fakkel med OL-ilden fraktet inn i barnehagen. Der ble den overlevert for siste etappe. OL-ilden ble tent, og etterpå var det klart for fest og dans med bl.a. den kjente OL-floka.

Etter åpningsseremoni var det klart for konkurranser. På programmet sto bl.a. sprint, og her fikk man delta på ski eller til fots - alt etter ønske og utstyr. Startnummer ble delt ut, og med ansiktsmaling og flagg ble alle utøvere heiet fram og støttet av hverandre gjennom løypa, inn på oppløpet og i mål.

Utøvere oppstilt ved startstreken og klar for heat nr. X.

"Barnehagen skal aktivt legge til rette for at barna utvikler vennskap og sosialt fellesskap. Alle skal få kjenne at de er betydningsfulle for fellesskapet og erfare positivt samspill med barn og voksne." (Rammeplan, 2017)

Vi erfarer at felles arrangementer og prosjekter i barnehagen knytter sterkere bånd oss imellom, på tvers av alder og avdeling. Vi får gjennom dette prosjektet felles opplevelser som inspirerer til videre lek og samtaler.

OL-STUDIO

Barnehagen har sitt eget OL-studio, rigget til på felleskjøkkenet. Her kan man følge med på konkurransene som avholdes i Beijing. Her har vi også medaljeoversikt, hvor vi kan følge med på antall medaljer som de ulike nasjonene (representert i barnehagen) har fått.

OL-studioet har også en egen dokumentasjonsvegg, hvor vi anbefaler dere foreldre å ta en titt. Her henger vi opp pedagogisk dokumentasjon for prosjektet.

I OL-studioet kan vi følge med på konkurransene som går i Beijing. Vi heier og følger spent med.

VINTERSPORT OG TRADISJONER I SAMFUNNET

"Personalet skal gi barna tilgang til varierte og utfordrende bevegelsesmiljøer, sanseopplevelser og kroppslig lek ute og inne, i og utenfor barnehageområdet" (RP 2017, s. 50)

Vintersport er en stor del av norsk kultur og interessen for mesterskap er stor i samfunnet vårt. Dette oppfatter barna, og det er derfor naturlig å lære mer om dette i barnehagen. Barna forteller at de ser OL på TV hjemme, at mamma og pappa følger med, at de heier på bl.a. Norge og Sverige, at de har sett Klæbo vinne medalje osv.

Rammeplanen (2017) sier at barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med lokale tradisjoner, og gjennom utforsking og opplevelser skal barna få bli kjent med samfunnet og verden. Barna skal også få oppleve bevegelsesglede og inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse og lek ut fra egne forutsetninger. Derfor ønsker barnehagen gjennom OL-ukene å legge til rette for at barna får oppleve vinteraktiviteter og idrett, som de også blir kjent med gjennom den store mediedekningen vinter-OL har i vårt samfunn.

Bob-kjøring er en populær aktivitet hos barna

Følg oss gjerne i sosiale media (Instagram og Facebook) for bilder og oppdateringer fra OL-ukene på Sveberg Barnehage.