Regjeringen har fjernet flere koronatiltak

Følgende retningslinjer gjelder for barnehagen nå:

Generelle råd

• Praktiser god hånd- og hostehygiene
  • Vaksiner deg
  • Hold deg hjemme ved sykdom
  • Test deg for covid-19 ved nyoppståtte luftveissymptomer

Avstand og munnbind

• Det anbefales at foreldre, ansatte og besøkende holder 1 meter avstand til hverandre. Munnbind skal benyttes dersom det ikke er mulig å opprettholde meteren (foreldre og besøkende over 12 år).
  • Anbefalingen om 1 meter avstand gjelder ikke for barn i barnehage.
  • Anbefalingen gjelder ikke for avstand mellom de ansatte og barna i barnehagen.
  • Det anbefales god ventilasjon/lufting i situasjoner der man oppholder seg i samme rom over tid med personer som ikke er hustandsmedlemmer og tilsvarende nære.

Grønt tiltaksnivå

• Krav om smittevernfaglig forsvarlig drift. For barnehager innebærer det i praksis et krav om å drive på grønt tiltaksnivå etter trafikklysmodellen.
  • De nasjonale anbefalingene om tiltaksnivå i barnehager, skoler og voksenopplæring oppheves.

Testing, karantene og isolasjon

• Personer som er smittet av koronaviruset skal isolere seg i 4 døgn. Smittede som har symptomer må i tillegg ha vært feberfri i minst 24 timer uten bruk av febernedsettende preparater. De nye reglene om lengden på isolasjonstiden gjelder også for personer som er i isolasjon når reglene trer i kraft.
  • Det er ikke lenger krav til karantene for husstandsmedlemmer (og tilsvarende nære), men de anbefales å teste seg daglig i fem døgn etter siste nærkontakt med den smittede. Kan man ikke unngå nærkontakt med den smittede i isolasjonsperioden, bør også teste seg daglig under isolasjonsperioden, og deretter daglig i fem døgn etter at isolasjonen er avsluttet, til sammen ni dager.
  • Utover dette anbefales bare personer med symptomer å teste seg. Øvrige nærkontakter uten symptomer anbefales ikke å teste seg, men bør være ekstra oppmerksomme på symptomer.