Oppdaterte retningslinjer ang. pandemi

I går presenterte regjeringen nye retningslinjer knyttet til håndtering av pandemien. Endringer som gjelder for barnehagen er følgende:

• Det er ikke lengre forskriftsfestet nasjonalt tiltaksnivå gult i barnehager, så kommunene må gjøre egne vurderinger ut fra den lokale smittesituasjonen. Malvik  Kommune har besluttet at barnehager og skoler f.o.m. 17. januar skal driftes på grønt nivå.

Det betyr at fra mandag av opphører kohortinndelingen i barnehagen. Voksne skal likevel holde avstand til hverandre, og vi anbefaler at foresatte bruker munnbind i barnehagen.
  • Øvrige nærkontakter (ikke husstandsmedlemmer eller tilsvarende nære) har ikke lengre karanteneplikt, men anbefales å teste seg tre dager etter nærkontakt, og ny test to dager senere (dag 5). Vær ekstra oppmerksom på symptomer i 10 dager etter nærkontakt, og får du symptomer: bli hjemme og test deg. Barn er ikke pålagt testing, men anbefales også å teste seg dersom de er nærkontakter, samt har nyoppståtte luftveissymptomer.

For fullstendig oversikt over det regjeringen presenterte i går, kan du klikke her.

De generelle smittevernrådene er fortsatt god hånd- og hostehygiene, vaksiner deg, hold deg hjemme ved sykdom og test deg for covid-19 ved nyoppståtte luftveissymptomer.