Planleggingsdag: Inkluderende fellesskap

Tema for dagen i dag har vært inkluderende fellesskap

Å høyre til

Vondt er av alle andre
bli trakka på og trengd.
Men vondare å veta
at du er utestengd.

Det er så mangt i livet
du ventar deg og vil.
Men meir enn det å vera,
er det å høyre til.

Jan-Magnus Bruheim

På planleggingsdagen i dag har tema vært inkluderende fellesskap, og personalet har fått delta, sammen med andre barnehager og skoler i kommunen, på digitalt foredrag av Thomas Nordahl. Han er professor i pedagogikk og leder av Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) ved Høgskolen i Innlandet.

Gjennom mangeårige forskning har han vært opptatt av forbedringsarbeid i barnehager og skoler i tett samarbeid med praksisfeltet, og i arbeidet med tidlig innsats har han vært opptatt av at barnehager og skoler arbeider systematisk, inkluderende og forebyggende.Dagen var delt opp i foredrag av Nordahl, med drøftinger i personalet mellom bolkene.

Det har vært en lærerik og interessant dag, med tema som er høyaktuelle i barnehagehverdagen vår. Det er også viktig at barnehager og skoler samarbeider for å realisere inkludering på flere plan for alle som går i barnehagene og skolene i Malvik Kommune. Derfor er det viktig at vi har en felles dag, slik som i dag, som kan bidra til at vi har en felles forståelse for hva dette innebærer i praksis.