Friluftslivets uke 4. - 12. september 2021

Bli med ut!

Natur og friluftsliv er barnehagens profil og det er noe barnehagen vår skal bære preg av gjennom hele året, men neste uke markerer vi friluftslivets uke. - Sammen med hele Norge! Friluftslivets uke finner alltid sted fra første helg i september – hvert år, og denne uka er blitt en fin tradisjon i vår barnehage.

Vi oppmuntrer alle foreldre og familier til å dra ut i naturen, ha det gøy og skape gode minner. Denne uka har vi i barnehagen et ekstra fokus på hvordan vi kan bli glad i naturen vi har rundt oss - og hvordan vi kan ta vare på den. Vi ønsker å inspirere og motivere til et sunt friluftsliv både for mennesker og natur.

Natt i naturen

Uka sparkes i gang med at hele Norge inviteres til å sove ute under #nattinaturen lørdag 4. september.

#nattinaturen er den ene natta i året der tusener av folk over hele landet pakker soveposen og overnatter ute. Det magiske er at selv om én ligger i hengekøye i skogen i Alta, en annen telter i hagen sin i Mandal og en tredje sover i Oslomarka, så ligger vi alle under den samme himmelen.

Alle er velkomne. Både du som aldri har overnattet ute før og du som teller din tiende natt under stjernene denne sesongen.  Alt du trenger å gjøre for å delta på #nattinaturen er å ta med deg en sovepose, et telt, ei hengekøye eller hva du måtte foretrekke å overnatte i, og legge deg til ute. Og så bør du så klart huske på å ha med nok mat, drikke og varme klær.

Om du velger å ligge på terrassen, på fjellet, på en strand eller i nærskogen, er helt opp til deg. Om du sover alene eller med kjæresten, kona og ungene, en vennegjeng eller bestevenninna di, skal vi heller ikke blande oss borti.

Det arrangeres også en fotokonkurranse i forbindelse med #nattinaturen. Les mer om den her.

Aktiviteter

Over hele landet kan du delta på spennende friluftslivsaktiviteter i regi av lokale lag og foreninger, organisasjoner, friluftsråd og kommunen der du bor.

Her finner du aktivitetskalenderen for Trøndelag.