Innholdsrike planleggingsdager

Naturlekeplass og godt teamarbeid

Torsdagen ble tilbragt på Soltoppen, med kurs av Tor Egil Bagøien (fra Friluftsakademiet). Bagøien har 25 års erfaring som lærer, pedagogisk leder, underviser i høyere utdanning og har skrevet flere av de sentrale lærebøkene om barn og natur. Vi fikk en innholds- og lærerrik dag med aktiviteter knyttet opp mot natur og friluftsliv i barnehagen. Vi fikk bygd mye på vår naturlekeplass, på kort tid og med lite utstyr.

Vi opplevde at vi fikk en bekreftelse på det vi allerede opplever som et godt samarbeid i teamene. Det er ei leken og engasjert personalgruppe som tørr å "bjuda på". Dette smitter over på barnegruppa. Vi fikk alle kjenne på utfordringer og mestringsfølelse tilpasset den enkelte. Som voksne er vi ulike, men sammen skaper vi utvikling og mangfold. Dette gjelder også for barnegruppa.

Fredag har vi brukt mye tid på å reflektere over opplevelsene og erfaringene vi gjorde oss på kurset. Mange tilbakemeldinger på at dette ga energi og ideer vi tar med oss inn i barnegruppa og høstens friluftsaktiviteter. Det har vært interessant å reflektere rundt lederrollen Bagøien hadde overfor oss - hvordan vi kan ta lærdom av dette mtp. ledelse av barnegruppa.

En annen interessant refleksjon har vært hva det gode samarbeidet oss voksne mellom gjør med barnegruppa. Hva om det hadde vært motsatt? Hvordan hadde det vært for barna å være en del av et team som ikke samarbeider?

Vi fikk også sett tydelig ulik grad av konkurranseinnstinkt i personalgruppa:)
Barn har også ulik grad av konkurranseinnstinkt, hvordan forholder vi oss til det - og møter barna på det? Hvordan er vi i et team, og hvordan kan vi veilede barna på å være en god lagspiller.

Fredag fikk vi også god tid til å planlegge høstens innhold på de ulike avdelingene, mye med utgangspunkt i inspirasjon fra torsdagens kurs.

Kort fortalt; vi har hatt fantastiske dager med mye innhold! :)

...nå gleder vi oss til å ta med alt dette inn i barnehagehverdagen sammen med barna!