Å bry seg er også smittsomt

I dag er det ett år siden landet stengte. Det siste året har vært spesielt for oss alle.

I dag, fredag 12. mars, er det ett år siden koronapandemien for alvor traff landet vårt. Skoler og barnehager stengte og de som kunne måtte jobbe hjemmefra. Besteforeldre måtte vinke til sine barnebarn gjennom et vindu, og selv om det kanskje var nå man virkelig trengte en klem, måtte man holde avstand. Det siste året har vært et år med strenge restriksjoner som har preget alles hverdag i større eller mindre grad.

Markering av ettårsdagen

På ettårsdagen for nedstengingen har Sveberg Barnehage markert dette under mottoet «Å bry seg er også smittsomt». Man kan spørre seg om korona er noe vi ønsker å trekke frem og markere? Konsekvensene av pandemien har for mange vært store. Mange har mistet trygge inntektskilder, arbeidsplasser og er blitt satt i en usikker situasjon.

– Vi feirer ikke noe som helst, men det kan være verdt å se tilbake på hva som har skjedd det siste året, forteller Fredrik Dahle, pedagogisk leder ved Sveberg Barnehage.

– For oss har det vært viktig å re-tenke barnehagepedagogikken og gripe mulighetene, omstendighetene tatt i betraktning, forteller han. Personalet i Sveberg Barnehage stilte spørsmål rundt hvem de var som omsorgspersoner når man blir rammet av en pandemi. Hvordan klarer man å ivareta god omsorg og kjærlighet overfor barna i denne konteksten? Alt var nytt, kanskje også litt skummelt for mange.

Dahle forteller at fellesskap og inkludering ble svært viktige stikkord da det for mange barn ble bråstopp i det sosiale samspillet utenfor barnehagen. – I tillegg ble det kanskje enda viktigere for oss å møte barna der de var, sier Dahle og trekker fram at barnehagepersonalet må være støttende stillaser for barnets trygghet, utvikling, selvfølelse og psykiske helse.

Ønsket å fremheve barnehagens betydning

Tanken om å markere denne dagen kom opp for en stund tilbake. – Vi ønsket å markere dagen med å fremheve barnehagens betydning, forteller Elisabeth Guldberg som har vært en av initiativtakerne til denne markeringen.

– Barnehagen er så mye mer enn et oppholdssted for barn. Det er en arena hvor barna får en tilhørighet i et fellesskap, og kan møte utfordringer i trygge rammer og med god støtte fra de voksne, forteller Guldberg. – Vi jobber for å gi barna verktøy slik at de kan møte seg selv på en god måte, og stå bedre rustet til å møte også egne kriser og utfordringer også senere i livet.

Sveberg Barnehage reflekterer ofte rundt hva man kan ta med seg av erfaringene fra denne perioden. Det har vært mye jobb, men de opplevde stolthet da barnehagen ble synliggjort hos myndigheter og medier, som en samfunnsnyttig og samfunnskritisk institusjon i fjor vår. Barnehagen er ikke bare svært viktig for mange barn og familier, men også helt avgjørende for å holde sentrale samfunnsfunksjoner i gang.

Etter at barnehagen var i gang med planleggingen av ett-års-markeringen, kom også PBL (Private Barnehagers Landsforbund) med kampanjen «Å bry seg er også smittsomt». - Dette var jo helt i tråd med det vi hadde sett for oss, forteller Guldberg. Denne kampanjen inviterte barnehager landet rundt til å sette i gang en ny positiv «pandemi» som handler om omsorg og om å bry seg om hverandre. – Dette ønsket vi selvfølgelig å være en del av, og har derfor knyttet vår markering i dag opp mot denne kampanjen, sier Guldberg. PBL hadde også ett ønske om å synliggjøre barnehagens viktige rolle i samfunnet. - Evnen til omsorg har vunnet over utfordringene som har vært, skriver PBL på sine nettsider. Mange har strukket seg langt for å skire et godt tilbud, godt smittevern og åpne barnehager.

Tilhørighet og god selvfølelse

Det ble et rørende møte i dag tidlig for foreldre, barn og ansatte i Sveberg barnehage. Portal og rød løper, en barnehage som var pyntet i regnbuens farger, musikk fra anlegget, og ansatte som sto klar for å ta imot hvert enkelt barn.

Å høre til i et fellesskap er viktig for alle mennesker. – Dette er noe vi jobber med hele tiden, forteller Maichen Eidem Olsen som også har vært en av de som har tatt initiativ til markeringen i barnehagen. Hun forteller videre at de ønsket ikke bare å rette et fokus på den gode jobben som gjøres av de ansatte, men også bruke dagen til å rette ekstra fokus på barnas sterke sider. Hjertene de fikk utdelt i porten da de kom i dag tidlig var personlig, og inneholdt beskrivelse av kvaliteter hvert enkelt barn innehar og hvor betydningsfulle de er for fellesskapet. – Dette er med på å gi hvert enkelt barn følelsen av å bli sett og verdsatt, sier Olsen.

En god selvfølelse er et godt utgangspunkt for å utvikle god psykisk helse. – Vi har et ansvar for å bidra til at barna opplever mestring og følelse av egenverd. Dette fokuserer vi ekstra på i dag gjennom aktiviteter som skal bidra til fellesskapsfølelse, glede og humor. Dette har vært en innholdsrik og motiverende dag, forteller Olsen.

Frode Monsvoll, daglig leder i Sveberg Barnehage, ønsker også å berømme og takke foreldrene for det gode samarbeidet de har hatt gjennom denne utfordrende tiden. – Det har vært mange runder med meldinger og beskjeder knyttet opp imot smittevern, men foreldrene har vist stor tålmodighet, sier han. – Vi forstår at det kan være utfordrende med balansering av hjemmekontor og barn som må være hjemme flere dager med milde symptomer. Noen har kanskje også opplevd permitteringer og stor usikkerhet. Likevel har foreldrene gitt oss gode tilbakemeldinger og tillit i den jobben vi har, forteller Monsvoll.

Barnehagen opplever at markeringen er en motivasjon for videre arbeid, og som mange andre ser de frem til en tid hvor man kan være mer nær og bruke mindre tid på smittevern og restriksjoner. – I en tid hvor vi er inndelt i kohorter, har denne dagen vært samlende og vi jobber mot et felles mål, avslutter Maichen Eidem Olsen. Alt blir bra, - snart!