Vinterens høydepunkt!

Fredag morgen var hele Sveberg Barnehage omgjort til en vintersportsarena. Endelig klart for et av årets store høydepunkt: vinteraktivitetsdagen.

Denne dagen byr alltid på latter, glede, mestrings- og fellesskapsfølelse. I år føles dette ekstra godt. I en tid med fysisk avstand, kohorter og smittevern er det fint å få delta i aktiviteter som styrker samhold og gir oss felles opplevelser. Selv om covid-19 har ført til strenge smitteverntiltak, fikk barnehagen organisert seg slik at alle barna fikk oppleve en dag fylt med spenning, utfordringer og glede gjennom fysisk aktivitet.

Skiløyper, hoppbakke, kuleløype og orgeltramp ga mulighet for allsidig skileik, men det var også ulike aktivitetstilbud for de som ikke ønsket å bruke ski: flaske- og ballbaner, snøballkast på kjegler, akebakke og såpebobleblåsing. Ikke alle har hatt ski på beina i dag, men alle har vært i fysisk aktivitet!

Den gode stemningen kjente man på allerede når man kom inn gjennom porten om morgenen. Hele barnehagen er pyntet og klar til fest. Personalet spiller på lag med foreldrene og det er med på å bidra til en god start på dagen som skaper forventninger hos barna.

Forberedelsene til denne dagen allerede begynte første dag med kuldegrader i vinter. Da satte vi i gang snøkanonen og begynte produksjon av snø til uteområdet i barnehagen. Så fikk barna ha med i barnehagen det utstyret man har av ski, skøyter osv. Personalet legger til rette for at barna skal få opplevelser av å mestre, og de voksne skal støtte og veilede barna. Etter mange uker med slike aktiviteter ender alt opp med en stor festdag med aktiviteter, flagg, pølser og masse annet godt.

Barnehagen skal være en arena som gir rom for fysisk aktivitet, motorisk utvikling og fremmer barnas bevegelsesglede. "Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger" (Rammeplan 2017, s. 49). Og det er nettopp det som har vært så fint denne dagen. Alle har fått delta på egne premisser og møte utfordringer tilpasset egne forutsetninger. Dette gjør at man opplever mestring og glede over å delta i vinterlek og fysisk aktivitet.

Vi er opptatt av å gi barna mulighet til aktiv deltakelse også i forberedelser og planlegging av barnehagens aktiviteter, og det har de vært med på også denne gangen. De har blant annet laget lyslykter, isskulpturer, velkomstplakater og mye annet som er brukt for å skape stemning på uteområdet.

Vi ønsker å takke dere foreldre for en fantastisk innsats! Deres interesse og engasjement for barnehagen er en viktig faktor for å få til å gjennomføre ulike arrangementer i barnehagen. Også denne gangen har dere vært veldig behjelpelig i forberedelsene. Dere stiller alltid opp og har bidratt der dere kan. Noen har bidratt med diplomer og utstyr, andre har vært her på kveldstid sammen med oss og bygd hoppbakke, kuleløype og orgeltramp. I og med noe lite snø til skibakkene ble det hentet snø fra de store snøhaugene på utsiden av barnehagen. Tusen takk!

Denne dagen er som sagt en stor vinterfest for både store og små i Sveberg Barnehage, og i år var intet unntak. Etter en dag med mye aktivitetsglede, musikk og heiarop må man også ha premieutdeling, og det ble delt ut dimplomer og premier til alle som deltok.

Det ble et vellykket vinterarrangement takket være god innsats fra barn, foreldre og ansatte. En dag som bidro til at barna fikk oppleve bevegelsesglede, sosialt velvære og mestring ut fra egne forutsetninger. En fantastisk dag for store og små, med minner og opplevelser vi tar med oss videre!