Snø og isprosjekt på Kongla

Denne måneden har hele barnehagen deltatt i et felles prosjekt med snø og is. Barnehagen har fått fantastiske bidrag fra foreldrene med isskulpturer, og vi har også eksperimentert og laget egne skulpturer i barnehagen. Vi har utforsket hva som skjer når en såpebobler fryser, dette engasjerte både Kongla og Bjørka seg for. Ikke bare frøs såpeboblene på bordet, men noen frøs også i luften før de sprakk.

Vi har fått mange sanseopplevelser med is og hva som skjer når det er kaldt, men vi har også fått oppleve kulden på kroppen. Dette har skapt mange gode, litt ubehagelige og spennende opplevelser sammen.

«Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap.» (Rammeplan, 2017)

Barna på Kongla ble veldig opptatt av såpebobler etter at vi hadde det med ut i kulden, og har selv tatt initiativ til å tegne såpebobler inne. På Kongla endte vi derfor opp med å ha såpeboblemaling og såpebobler på prosjektor i innetiden, for å holde liv i barnas undring og glede rundt dette fenomenet.

«Gjennom arbeid med kunst, kultur og kreativitet skal barnehagen bidra til at barna bearbeider inntrykk og følelser i møte med kunst, kultur og estetikk gjennom skapende virksomhet ute og inne.» (Rammeplan, 2017)

Barna har fått mange flott opplevelser med snø og aktiviteter knyttet til «is og snøprosjektet». Også gjennom samtaler, sanger og teknologi har vi knyttet de ulike opplevelsene med snø og is mot hverandre.

«Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper
(Rammeplan, 2017)

Skrevet av: Sandra Pedersen 15.01.2021