Desember - ei magisk tid!

En opplevelsesrik hverdag.

En del av barnehagens oppgave er å ta utgangspunkt i barnas interesser og initiativ i barnehagens arbeid. Barnehagen skal stimulere barnas undring og la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn.

Rammeplanen pålegger barnehagen å "gi barna kjennskap til og markere merkedager, høytider og tradisjoner i den kristne kulturarven og andre religioner og livssyn som er representert i barnehagen" (Rammeplan 2017, s. 55).

Jula er ei høytid som har lang tradisjon i Norge, men som også feires over store deler av verden. I kristen tradisjon feires den til minne om Jesu fødsel, og kulturelt eller ikke-religiøst blir jula sett på som en vinter- eller solvervsfest. Her på den nordlige delen av kloden vår er dette årets mørkeste tid, men gir oss mulighet for å skape lys, varme og magi.

I Sveberg Barnehage har vi flere tradisjoner for desember måned. Dessverre ble også julefeiringen i barnehagen preget av strenge restriksjoner pga. pandemien. I år har vi ikke hatt mulighet til å være samlet i store grupper, ha felles adventsstunder og sammenkomster for alle barn, foreldre og ansatte i barnehagen. Til tross for dette har vi likevel hatt ei fin adventstid med undring, opplevelser, læring og desember-magi.