Formål og innhold

Voksnes holdninger til områdene innenfor barnehagens formål og innhold er avgjørende for kvaliteten på det pedagogiske tilbudet som barnehagen gir.

I Sveberg Barnehage skal det være gode relasjoner mellom barna og mellom barn/voksne. Vi skal vise hverandre åpenhet, interesse og respekt. Det skal være et barnehagemiljø der man kan se alle og hverandre. Barnehagedagen skal være godt organisert slik at den kan ivareta barnets behov for omsorg, inkludert behov for hvile og ro.

Personalet skal kunne gripe øyeblikket, være tilstede og nær barna der de er. Vi skal støtte og oppmuntre barna til å vise omsorg for andre, og til selv å kunne ta imot. Barnas følelser skal anerkjennes og personalet skal sørge for at barna opplever trygghet, tilhørighet og trivsel i barnehagen. De voksne i barnehagen må være sesitive og handle med varsomhet og oppmerksomhet mot barnets signaler og respons.

I vår barnehage skal det være et inkluderende miljø der alle barn kan delta i lek og erfare god lek. Vi skal ha rom, tid og lekematerialer som inspirerer til ulike typer lek, og vi skal legge opp til felles opplevelser som gir grunnlag for lek og utdypning av leketema. Leken har en egenverdi som skal tas hensyn til, og personalet skal observere, støtte, delta og berike leken på barnas premisser.

Mangfoldet i barnehagen skal fremmes og være et grunnlag for opplevelser og læring. Det skal legges opp til meningsfulle opplevelser som støtter identitetsutvikling og positiv selvforståelse. Vi skal ha et inkluderende fellesskap der barn får bidra i egen og andres læring, og vi legger til rette for felles opplevelser, samlinger og turer som skal styrke fellesskapet.