OL godt i gang på Sveberg Barnehage

De Olympiske Leker ved Sveberg Barnehage er ble åpnet med en høytidelig seremoni 9. februar, og er nå godt i gang.

Når man kommer inn porten til barnehagen merker man med en gang den entusiastiske stemningen i barnehagen. Man hører små og store heie hverandre fram gjennom løypene og i mål; på ski, til fots og på akebrett. De Olympiske Lekene er i full gang, og alle som én deltar - store og små, voksne og barn.

Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver sier at barnehagen skal fremme barns bevegelsesglede og motoriske utfordringer og være en arena for daglig fysisk aktivitet (RP2017, s. 11). I anledning de Olympiske Leker i PyeongChang arrangerer vi også våre egne Olympiske Leker i Sveberg Barnehage. Her får barna utfordre seg i akebakken, skiløypa og ulike vinterleker. Hele barnehagen er med, og vi opplever tilhørighet og styrking av fellesskapet. Utfordringene er ulike og tilpasset hele barnegruppa, fra 1-åringen til 6-åringen. Vi ser at dette er et arrangement som byr på glede og mange flotte mestringsopplevelser. Vi leker på tvers av alder og avdelinger, og vennskapsbåndene blir styrket.

"Barnehagen skal bidra til barnas trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd og forebygge krenkelser og mobbing." (RP2017, s.11)

Gjennom disse dagene blir vi også bedre kjent med de ulike grenene som det konkurreres i gjennom OL-ukene. Vi blir kjent med idrettsutøverne som konkurrerer for Norge, hvilke andre land som deltar og vi lager statistikk over hvilke medaljer de norske utøverne vinner. Det er også spennende når vi innimellom følger med på konkurransene, da følger vi med på sekunderinger, hvor langt utøverne hopper, hvor mange treff og bom skiskytterne får osv. Utrolig spennende, og engasjert gjeng!

En engasjert gjeng på Sveberg Barnehage, og vi takker for flotte OL-dager så langt, og gleder oss til de som kommer!