VM-åpning

I dag ble det arrangert VM i barnehagen. Dagens øvelser var fellesstart og stafett. Etter øvelsene var det medaljeseremoni og diplomutdeling.

I dag er første dag av VM-arrangementet i Falun, og i den forbindelse passa det fint med vårt eget VM-arrangement her i Sveberg Barnehage.

Det var bra oppmøte av både publikum og utøvere. Mange nasjoner var representert med ulike flagg både på tribunene og ute i løypa. Med heiarop, jubel og motivasjon fra publikum gikk utøvere i alle aldre gjennom løypa rundt barnehagen og over målstreken.

Slike aktiviteter er fine til å trene på turtaking og styrker sosialt samspill. Det skaper sterkere samhold mellom barna og styrker vennskap. Rammeplanen sier at "barnehagen skal bidra til at barna får en positiv selvoppfatning gjennom kroppslig mestring" (s. 42). Konkurransene var tilrettelagt slik at alle fikk delta ut fra sitt eget nivå og vi hadde fokus på mestringsopplevelsen! Rammeplanen forklarer også videre at barnehagen skal bidra til at barna møter verden med nysgjerrighet, og legge vekt på å styrke kunnskap om tradisjoner, samfunn og kultur. Det å arrangere VM i barnehagen er en fin måte å markere begivenheten i Falun på. Mange barn møter dette gjennom TV og samtaler hjemme, og det er derfor veldig aktuelt å trekke dette også inn i barnehagen.